
Skånsom kommunikasjon
Hensikt
Skånsom kommunikasjon omhandler i denne sammenheng om hvordan vi kan kommunisere med personer som er sårbar, eller befinner seg i en sårbar situasjon.
Ferdigheter innenfor skånsom kommunikasjon kan være gunstig innenfor flere næringer og organisasjonstyper. Eksempelvis vil bank-ansatte ofte møte personer med betydelig økonomiske vansker og som lever under betydelig belastning som resultat.
Å legge til rette for en god kommunikasjon med sårbare individer har flere positive effekter, som å sikre felles forståelse av en situasjon, skape rom for bedre forhandlinger, samt redusere unødig belastning som vanskelige tilbakemeldinger eller sanksjoner kan gi.
Skånsom kommunikasjon kan ha stor betydning for mottakers forutsetninger for å ta valg som er til eget beste. Dette gjennom at hvordan vi kommuniserer påvirker den andres forutsetninger til å forstå innholdet, å be om oppklarende informasjon, samt i hvilken grad de opplever at et samarbeid kan føre frem.
Sårbarhet
Sårbarhet innebærer her både indre faktorer: som sykdom (fysisk og psykisk), bakgrunnshistorie, personlighet, og ytre faktorer: som økonomiske vansker, uegnede livsrammer, ensomhet, mm.
Personer som er sårbare, eller i en sårbar situasjon, vil oftere oppleve betydelig stress og frykt. Dette påvirker hvordan vi oppfatter og tolker situasjoner, påvirker hvordan vi behandler informasjon, og hvilke valg vi tar.
Sårbarhet kan dessverre føre til valg som forverrer situasjonen - som igjen øker sårbarheten. Dette kan ende opp med et smertefullt og selvforsterkende mønster. Å bidra til å begrense denne tendensen der vi kan er gunstig for begge parter, og bidrar til et godt samfunn hvor flere kan mestre tilværelsen.
Gjennom å være oppmerksom på vår kommunikasjon kan vi:
Sikre økt felles forståelse
Begrense misforståelser
Skape bedre samhandling
Begrense unødige konsekvenser
Skape økt trygghet i møte med oss
Dersom vi oppnår punktene over så kan vi legge til rette for at personer i sårbare situasjoner enklere kan ta gode og overveide valg. Vi kan redusere sjansen for at sårbarheten påvirker fremtiden deres på unødige måter.

Hva kan EndringsForum bistå med?
EndringsForum kan bidra til en styrking styrking av bedrifters og organisasjoners kommunikasjon med utsatte individer - dette gjennom undervisning og veiledning til ledere og ansatte.
Slik kompetanseheving vil fokusere på:
Å øke forståelsen av hvordan stress, belastning, og sykdom påvirker tanker, følelser, tolkning og kommunikasjon.
Øker forståelse rundt hvordan ansatte og organisasjoner kan fremstå av sårbare individer i vanskelige situasjoner.
Avmaktens betydning og konsekvenser.
Gjøre oss bedre rustet til å tilpasse kommunikasjonen slik at den blir både skånsom og tydelig på måter som ivaretar flere hensyn.
Sårbare individers behov blir mer tydelig som gjør at vi kan styrke samarbeid til tross for vanskelige situasjoner.
Bevissthet rundt kommunikasjonens mangfold: Hva vi sier (og hvordan), kroppsspråkets viktighet, og hvordan systemer kommuniserer formelt.
