
Psykososial Ivaretakelse
Ved kriser, ulykker, og skade
Om reaksjoner
Det er vanlig å oppleve milde eller forbigående plager i kjølvannet av dramatiske hendelser eller inntrykk. Dette kan være søvnvansker, engstelse, unngåelse, økt stress, selvbebreidelse, med mer. Slike reaksjoner vil ofte føre til unødvendig ubehag og tidvis funksjonsfall - som økt jobbfravær. Dette ubehaget kan som regel reduseres gjennom enkle og målrettede tiltak.
Noen vil dessverre rammes av sterkere eller mer langvarige plager. Dette kan medføre utvikling av psykiske lidelser som depresjon, angslidelse, PTSD, eller lignende. Slike psykisk helseplager kan medføre langvarig fravær fra jobb og/eller moderat til høyt tap av livskvalitet.
Dramatiske hendelser og ulykker preger vanligvis et helt arbeidsmiljø - ikke bare enkeltindividene. Mange arbeidsgivere og ledere er usikker på hva som er gode måter å opptre på under slike omstendigheter, og etter traumatiske hendelser.
Hva kan gjøres?
Arbeidsstedet, og kollegiet, kan utgjøre en svært viktig forebyggende og ivaretakende faktor ovenfor både ansatte og deres pårørende – dette uten at det har tilhørende kostnader eller krever vesentlig ressurser. Det handler i stor grad å gjøre de riktige tingene til riktig tid. Ett ledd i dette er å være forberedt på den type hendelser som de ansatte er mest utsatt for i deres arbeidshverdag
Når noe skjer på arbeidsstedet, eller i arbeidstiden, så får en tidvis mulighet til å påvirke ikke bare situasjonen, men opplevelsen av situasjonen i sann tid. Det vil naturligvis variere i hvor stor grad opplevelsen kan påvirkes ut fra aspekter ved, og omstendigheter rundt, hendelsen. Å bruke de mulighetene som ligger i arbeidsstedets rammer, og samholdet i kollegiet, er en viktig ressurs i slikt arbeid.
Enkle ting som å gi ansatte og pårørende god og oppdatert informasjon er i seg selv med på å dempe ubehag, redusere utrygghet, og skape en følelse av økt oversikt - som i seg selv er hensiktsmessig.
“Det handler i stor grad å gjøre de riktige tingene - til riktig tid.”

Hva kan EndringsForum bistå med?
EndringsForum kan styrke bedrifters og organisasjoners tilnærming til psykososial ivaretakelse av ansatte, og deres pårørende, under og etter kriser og ulykker på arbeidsstedet.
Dette vil innebære å hjelpe organisasjonen å utvikle gode rutiner for hva som kan gjøres under, og i tiden etter, slike hendelser. Dette kan innebære bistand til å utvikle:
Interne rutiner for bruk av informasjon til pårørende og kollegaer
Rutiner/tilnærming for ivaretakelse av ansatte under pågående hendelser
Rutiner for håndtering av ansatte og pårørende umiddelbart etter hendelse
Rutiner for oppfølging av den enkelte ansatte, og sen samlede gruppen ansatte, i tiden etter alvorlige hendelser
Opplæring til ledere og andre utvalgte i håndtering av slike hendelser
Tilgang til mestringsmatriell som kan hjelpe med å dempe plager og symptomer
Retningslinjer for bruk av helse- og eksterne tjenester i forbindelse med alvorlige hendelser
Hensikten er å gjøre bedrifter og organisasjoner bedre rustet til å opptre på en måte som forebygger plager og sykdom hos ansatte, samt å styrke fruktbart samarbeid med offentlige etater og tjenester når det er hensiktsmessig.
Ta kontakt dersom du ønsker å styrke deres tilnærming til psykososialt arbeid etter kriser og ulykker, eller hvis du har spørsmål om hva EndringsForum kan tilby.
